Tuesday, July 31, 2012

Bila Kawan Makan Kawan..

Assalamualaikum.. Hai semua!!
Hari ini eina nak kongsikan sesuatu yang eina rasa kecewa sangat. Eina seorang yang SUPER-DUPER-FRIENDLY. Tapi ada saja yang cemburu dengan apa yang eina kecapi. Salahkah kalau ingin eina merasa kebahagiaan? Eina baru sahaja pegang status SINGLE, dan baru sahaja dapat menerima hakikat bahawa eina boleh meneruskan hidup tanpa si dia yang dah pun menemui kebahagiaannya bersama kekasih lamanya.
Terkejut sangat bila kawan yang kita sayang, hormati dan agak rapat sanggup mengutuk dan menfitnah eina sendiri di belakang. Dasyatnya mulut manusia. Eina menangis bila dapat tahu apa yang telah dibuatnya di belakang eina. Tak sangka di bulan ramadhan ini pun masih ada syaitan yang terlepas. Kenapa dia sanggup buat eina macam ni pun eina tak tahu kerana terlalu ramai manusia yang pandai bermuka-muka di hadapan kita sedangkan dia seorang yang talam dua muka. Kadang-kadang nak eina tanya padanya, apa salah eina padanya??
Kepada pembaca, ingatlah...janganlah kita terlalu percayakan orang sekeliling kita dengan seratus peratus. Haruslah ada ruang untuk percaya apa yang kita rasa juga. Jangan di sebabkan dia didepan kita nampak terlalu baik, kita terlalu percaya padanya kerana kadang-kadang tersembunyi sesuatu yang kita tidak tahu disebalik kebaikan yang dilakukan. 
Barulah eina sedar betapa pentingnya kita memilih kawan. Jangan tersalah memilih kawan kerana apabila tersalah, sakitnya akan datang pada kita juga. Yang pasti, setiap yang teraniaya pasti akan menerima balasannya. Hati yang tak akan tenang, itulah bayaran CASH dari yang maha Esa.


TIPS MEMILIH KAWAN
-Perhatikan cara dia bercerita pada kita tentang orang lain (tak mustahil dia akan bercerita dengan cara yang sama pada orang lain tentang diri kita pada orang lain)
-Jika anda sakit, perhatikan cara dia mengambil berat tentang kita.
-Jika anda ada masalah, perhatikan, adakah dia sukarela membantu kita.
Eina harap pembaca blog ni, bebas dari sindrom KAWAN MAKAN KAWAN ni kerana eina sendiri dah merasa bagaimana disakiti oleh kawan yang dipercayai sendiri. Eina cuma harapkan dia sedar apa yang dia buat ini cukup menyakitkan eina. Harap dia sedar apa maksud sahabat itu yang sebenar-benarnya.

4 comments:

  1. biase tu kawan ketawa memang bersepah, tapi yang menangis sama kita.susah nak dapat.n kalau dah dapat tu hargai.

    ReplyDelete
  2. sabar je la bebanyak...kawan masa senang, mudah dicari..kawan masa susah, semua cabut lari

    ReplyDelete

Put your comment here!!