Wednesday, August 5, 2015

Eina start berbisnes dari umur 9 tahun...

Assalamualaikum uallz!!

Hahaha... Teringat balik zaman kecik-kecik dulu.. Dari kecik, cita-cita eina nak jadi wartawan yang popular.. Acececehh.. Haha.. Tak jadi wartawan, jadi blogger pon boleh laa.. Hee..





Siapa pernah cari duit masa kecik? Saja-saja je.. Maklumlah eina ni memang suka cari duit ala-ala mata duitan gituhh.. Tapi bukan kikis duit orang okay! Kikis duit sendiri je.. Hehe.. 




Masa eina kecik, umur 9 tahun macam tu.. Eina ada satu bisnes kecil-kecilan laa..
Eina memang dari kecik suka menulis karangan.. Eina suka sangat menulis cerita hantu, cerita cinta dan macam-macam lagi laa yang terlintas kat kepala eina ni.. Disebabkan ada yang berminat nak baca, eina buat bisnes.. Siapa nak baca karya penulisan eina tu, kena bayar 50 sen.. Hahaha.. Untuk yang 1 page je, eina caj 20 sen.. Haha.. Dapat jugak la in come.. Dulu kalau dapat tu dah rasa bangga sangat dah.. Maklumlah...balik sekolah boleh beli keropok or jajan.. Haha.. Yang bestnya masa tu, ada pembaca setia taw, siap tanya lagi, ada cerita baru?? Hee...




Bila teringat balik, kenapa lah sekarang ni eina tak tulis novel je.. Haha.. Mana tahu ada peminat lagi macam masa sekolah rendah dulu.. Huu.. Agak-agak ada ke orang nak baca kalau eina menulis kisah-kisah macam dulu? Hahaa..





Itu kat sekolah.. Kat rumah pon eina buat bisnes gak! Haha.. Cabut uban... 1 uban eina caj 10 sen.. Haha.. Kalau dapat 10 uban, dapatlah seringgit.. Kih3.. Dasyatnya mata duitan eina.. Hahahaha.. Siapa pernah buat macam ni?? Haha.. Siapa yang pernah tu mesti masa tu mama n abah nya muda lagi.. Kalau dah tua, tak payah nak cari uban dah, kasi botak je pastu kira uban nak caj berapa.. Hahaha.. Antara customer eina adalah, mama, abah, atok n opah.. Haha.. Pelanggan tetap woo... Tapi tu semua dulu.. masa uban tak banyak lagi boleh laa.. Hahaha...



Tapi tu laaa..masa kecik langsung tak ingat apa pun.. Yang penting dapat beli keropok n gula-gula.. Topap pun tak ada lagi..apatah lagi handphone.. Budak2 sekarang cari duit sebab nak topap.. Dah tak ada istilah nak beli gula-gula dah... Huu... Betol tak? Sebenarnya seronok taw dapat duit dari hasil karya sendiri.. Humm...

Korang ada bisnes masa kecik macam eina? Jom share ngan eina.. Hee...

3 comments:

  1. Hahhaa cabut uban tu plg malas... Mak sedare slalu suruh cbut... 😂😂 pastu pass kat adik...adkla dpt upah dia

    ReplyDelete
  2. Hahhaa cabut uban tu plg malas... Mak sedare slalu suruh cbut... 😂😂 pastu pass kat adik...adkla dpt upah dia

    ReplyDelete
  3. memang mantop eina ni. Otak bisnes. dulu penah je cabut uban, tapi tak terpikir pulak nak charge.

    ReplyDelete

Put your comment here!!