Thursday, October 29, 2015

Bila hati dah berpaut pada insan yang bergelar Suami orang..

Assalamualaikum uallz!!

Topik malam ni sangat hangat diperkatakan.. Ramai sangat kes rumah tangga rosak hanya kerana orang ke tiga.. Nak ke kita jadi puncanya?? Eina sendiri pernah terjebak dalam kes ni.. Sangat-sangat rumit dan memang mencari masalah sendiri.. Masa tu eina still student dan bila eina bercinta dengan orang yang jauh lebih tua dari eina, sangat lah mewah.. Nak apa saja, semua diberi.. Alhamdulillah, hubungan tu tak kekal lama.. Akhirnya eina sedar yang semua tu tak memberi apa-apa makna jika dia dah berpunya dan eina sendiri tak suka dicurangi.. Then, eina pun dah tak ada apa-apa lagi dengan dia.. Stop! Itu semua masa lalu okay!! Hee..


Gambar dari Google Image

Memang cinta datang tanpa diduga.. Tapi dengan CINTA itu juga akan merumitkan hidup kita dan menyakitkan diri sendiri dan ramai orang.. Memang tak salah bagi kita, tapi takkan ada sesiapa pun akan faham menjadi orang nombor 2 ni.. Sebenarnya menjerat diri sendiri dalam hidup yang sangat tak aman.. So, baik elakkan dari terkena..

Eina nak share TIPS yang akan membuatkan kita menjauhkan diri dari bercinta dengan insan yang dah berpunya ni.. Antaranya:

1. HORMATI HUBUNGANNYA
Kita kena sedar bahawa dia bukan untuk kita.. Banyak lagi lelaki yang single boleh kita jadikan teman hidup kita.. Bila nampak dia, fikirlah keluarga yang dia ada.. Jangan kita menjadi punca anak-anaknya kehilangan bapa yang sepatutnya berada disisi mereka.


Gambar dari Google Image

2. JAGA PERGAULAN
Kita kena jaga batas-batas pergaulan bila bersama dengan lelaki yang dah berpunya ni. Walaupun kita rasa macam tak ada apa-apa, tapi kita tak tahu apa orang sekeliling akan cakap terutamanya pasangannya...


Gambar dari Google Image



3. ELAKKAN BERCERITA SOAL HATI DAN PERASAAN
Jangan sesekali berkongsi masalah dengan orang yang sudah berpunya.. Walaupun niatnya ingin membantu..tapi kita tak tahu jika dia ada perasaan kasihan pada kita dan akhirnya jatuh sayang pada kita.. Itu sangat-sangat bahaya..


Gambar dari Google Image
Gambar dari Google Image

4. SENTIASA INGAT BUKAN SEMUANYA INDAH
Kita bercinta dengan yang SINGLE pun ada masalah.. Apatah lagi kalau yang dah berpunya.. Ramai yang akan menentang dan akan anggap kita ni jahat dan perampas.. Senang hati ke bila hidup kalau orang asyik pandang sinis je kat kita??


5. JANGAN CEPAT MENARUH HARAPAN
Gambar dari Google Image
Bila hati dah sayang, memang susah nak berpisah.. Kita sepatutnya buang harapan tu.. Sepatutnya tak ada pun harapan tu.. Jangan kerana hati yang sayang, kita hancurkan kebahagiaan orang yang membina hidup dengannya..

Gambar dari Google Image

6. INGAT KELUARGA TAKKAN SUKA
Restu keluarga sangat penting bila kita nak memulakan hidup berumah tangga.. Kita kena ingat takkan ada ahli keluarga kita yang akan suka bila kita mementingkan diri sendiri dan menjadi orang ketiga yang merosakkan rumah tangga orang..



7. JANGAN MUDAH TERPENGARUH DENGAN AYAT-AYAT SEDIH
Selalunya lelaki yang dah berpunya ni selalu mengadu nasib dengan kita.. Nampak macam terseksa sangat je bila dia dengan isterinya.. Kadang-kadang apa yang diceritakan tak sama dengan apa yang berlaku.. Entah-entah dia yang salah tapi dia menyalahkan orang lain yang dah berkorban dan melahirkan zuriat untuknya itu.. Lelaki macam tu ke kita nak?? Ish!
Gambar dari Google Image

8. JANGAN TERLALU MEMANDANG KESENANGAN
Selalunya lelaki yang dah berkahwin mempunyai hidup yang dah stabil. Kewangan pun lebih better dari yang belum berkahwin.. Sebenarnya kesenangan yang kita nampak tu semuanya sementara dan palsu.. 


Gambar dari Google Image
Gambar dari Google Image

9. HORMATI PASANGANNYA SEBAGAI SEORANG WANITA
Kita kena selami perasaan wanita yang telah menjadi isteri kepada lelaki tersebut.. Macam mana kalau kita ditempat dia?? Mesti sedih kan?? Kita penat berkorban di rumah menjaga anak-anak tapi dia pula sibuk dengan wanita lain.. So, please avoid okay!

10. FIKIR MASA DEPAN
Fikir masak-masak sebelum kita terima si dia dalam hidup kita.. Jangan hancurkan masa depan kita dengan disayangi seorang tapi dibenci semua orang..


Gambar dari Google Image

Done!!! Ingat ye.. Jangan ganggu hubungan orang lain kalau nak bahagia.. Bahagia yang dirasa takkan kekal kalau dibina dari kesedihan orang lain!!

#einaangelnetwork
#bloggermalaysia
#cinta
#nasihat

No comments:

Post a Comment

Put your comment here!!